Komfort pracy w warunkach home office

Ergonomiczne stanowisko, budka akustyczna, higiena pracy…

Postęp technologiczny wpłynął na wiele obszarów życia, jednak na przestrzeni ostatnich lat szczególnie zauważalne jest to, jak zmienia się nasz sposób pracowania. W tym czasie coraz wyraźniej rozbrzmiewała debata o tym, czy lepiej pracować w biurze czy w domu, ale ostateczny głos – przynajmniej na razie – zabrała epidemia COVID-19. Model home office został wdrożony w nasze życie na wcześniej niespotykaną skalę. Praca z domu nie wszystkim przychodzi łatwo – na początku wiele osób boryka się z problemami związanymi z produktywnością i utrzymaniem odpowiedniej higieny pracy zespołowej. Kluczem do sukcesu są odpowiednie nawyki i umiejętne zorganizowanie stanowiska pracy pod indywidualne potrzeby. Zyskana w zamian elastyczność, według portalu Linkedin, jest cenna w takim samym stopniu dla pracowników, jak i pracodawców. 

Praca w systemie home office

Dane zebrane przez największą na świecie konferencję poruszającą tematykę pracy zdalnej, Remote Future, mówią o tym, że 90% pracowników zdalnych deklaruje, jakoby model home office zwiększył ich produktywność. Ponadto, polski raport The Remote Future niesie za sobą informację, że wielu pracodawców widzi w trybie zdalnym sposób na przyciągnięcie i zatrzymanie najzdolniejszych pracowników. Nieważne jak do tego podejdziemy, możemy mieć pewność, że coraz więcej firm i branż będzie dążyło do przeniesienia swojej działalności do Internetu. To tańsze, bezpieczniejsze i nieuniknione. 

Model home office dzięki swojej wygodzie i skuteczności zmienia nasze dotychczasowe myślenie o korzystnym środowisku pracy. Przez wiele lat rozwoju zachodniego społeczeństwa wspólna przestrzeń biurowa była łączona z efektywniejszą komunikacją w firmie, jednak tym, co najskuteczniej zwiększyło wydajność i efektywność procesów komunikacyjnych wielu firm i branż, niezaprzeczalnie był Internet. Ostatnia dekada szczególnie przyspieszyła wirtualną rewolucję, która spopularyzowała platformy, komunikatory i narzędzia internetowe – takie jak powszechnie znany Facebook, usługi Google (na czele z Google Suite i kalendarzem), a także komunikatory dostosowane do konkretnych modeli biznesowych. Ten rozwój zaoferował zupełnie nowe możliwości pracy zdalnej. 

Zamykana budka akustyczna

Jak pracować z domu i jak się do tego przygotować

Do naszego „domowego biura” w teorii wystarczy komputer z dostępem do Internetu – w takiej sytuacji kontakt z pracodawcą, zleceniodawcą czy potencjalnymi współpracownikami zostaje przeniesiony do przestrzeni wirtualnej. Jeżeli jednak stoimy w obliczu regularnej i stałej pracy w domu, musimy wziąć pod uwagę nasz komfort i zdrowie. Tymi zagadnieniami zajmuje się m.in. ergonomia, nauka w całości poświęcona badaniom nad pracą. Ma na celu przystosowanie narzędzi, warunków, maszyn oraz środowiska pracy do anatomicznych i psychofizycznych możliwości człowieka. Oznacza to, że rozwiązania, które wybieramy, powinny być przede wszystkim ergonomiczne. Z tym pojęciem na pewno spotkamy się chociażby na etapie wyboru fotela biurowego. Ergonomia jest dyktowana nie tylko przez ogólnie przyjęty zbiór zasad i wytycznych – każdy z nas ma unikalną budowę i predyspozycje ciała, co oznacza, że ergonomiczny to taki, który jest dostosowany do indywidualnych potrzeb psychofizycznych. 

Stanowisko pracy z domu

Jeśli możemy sobie na to pozwolić – warto pomyśleć nawet o najbardziej podstawowym stanowisku pracy. Siadanie z laptopem w kuchni może wydawać się kuszące, ale badania wykazują, że oddzielne stanowisko pracy (biuro, wydzielona do tego przestrzeń) wpływają korzystnie m.in. na rytm dnia i produktywność. Jedno to kwestia samej przestrzeni, a druga tego, jak ją urządzimy. W tym przypadku sprawdza się dobrze znana zasada „jak sobie pościelisz, tak się wyśpisz”. 

Jeśli chodzi o biurowe wyposażenie – podstawa to odpowiednio dobrany fotel biurowy. Sposób, w jaki siedzimy w fotelu (często przez wiele godzin pracy) – musi być określony przez kilka czynników. Ważne jest m.in. to, żeby nogi w trakcie siedzenia pozostawały zgięte w kolanach pod kątem 90 stopni. Oparcie musi być profilowane do kształtu kręgosłupa, pozwalając na podparcie pleców w każdym momencie. Zła wysokość i układ krzesła to łatwa i niekiedy zdradliwie rozłożona w czasie droga do dolegliwości bólowych. To samo dotyczy wysokości biurka. Drugorzędne i bardziej zindywidualizowane kwestie to przestrzeń i reszta biurowego wyposażenia. Jeśli mieszkamy z kimś, wydzielenie przestrzeni nienarażonej na bodźce z zewnątrz często jest koniecznością na drodze do efektywności. Nie możemy też zapominać o odpowiednim oświetleniu, najlepiej naturalnym przez większość czasu pracy. 

Praca zdalna z domu – w ciszy 

Praca z domu niesie za sobą wiele zdrowotnych zalet. Jak wynika z różnych badań, jednym z najszkodliwszych czynników występujących w środowisku pracy jest hałas. Środowisko akustyczne wpływa nie tylko na nasze zdrowie, ale też samopoczucie i skuteczność zawodową. Według danych Centralnego Instytutu Ochrony Pracy (stan na 2018 rok) w warunkach zagrożenia hałasem pracowało 193,5 tys. pracowników. W latach 2016 – 2018 Główny Urząd Statystyczny publikował dane nt. hałasu w ramach serii „Warunki pracy”.  Wynika z nich, że zagrożenie hałasem w ciągu ostatnich lat powoli rośnie. O uświadamianie z tego zakresu dbają różne inicjatywy – takie jak Stowarzyszenie na Rzecz Lepszej Akustyki w Budynkach „Komfort Ciszy”, propagujące wiedzę na temat tego, jak akustyka budynków wpływa na komfort, zdrowie i produktywność ludzi tam przebywających. Naprzeciw danym wychodzą liczne rozwiązania akustyczne dla biur, które minimalizują albo eliminują czynnik szkodliwego hałasu. Coraz bardziej popularne są także w domowych przestrzeniach panele akustyczne, budki akustyczne, czy usługi wygłuszania pomieszczeń. Zdecydowanie się na model home office czasem z automatu eliminuje problem hałasu w pracy. Sprawa komplikuje się, jeżeli nie mieszkamy sami i dzielimy przestrzeń np. z rodziną. W trosce o odpowiednią higienę pracy warto mieć to na uwadze. Rozwiązania akustyczne dla biur są jednak na tyle uniwersalne, że oferują różnie możliwości przebudowy pomieszczeń domowych pod pracę biurową.

Jak nie zwariować w pracy zdalnej?

Wniosek jest jasny – jeśli decydujemy się na pracę z domu (albo jesteśmy do niej zmuszeni), priorytetem muszą być nasze potrzeby i dostosowanie ich do indywidualnych możliwości przestrzennych. Powinny być to opcje ergonomiczne. Oprócz fundamentalnych kwestii mebli i ciszy pozostaje nasz indywidualny stosunek do pracy. To on decyduje, jakie godziny przeznaczamy na pracę (jeśli nie są one narzucone z góry) i w jaki sposób ją rozplanowujemy. Mniej oczywistą rzeczą, jednak niezwykle istotną, jest zadbanie o… ruch. Często jest tak, że praca w biurze wymusza na nas częstsze przemieszczanie po przestrzeniach większych niż kilkadziesiąt metrów kwadratowych naszego mieszkania. W utrzymaniu dobrego samopoczucia pomogą proste czynności – kilka minut lekkiej gimnastyki, rozciąganie czy spacer. 

Tags: