Praca w biurze po koronawirusie - Contrato.pl

Trendy w projektowaniu biur – jak zaprojektować biuro po COVID-19?

Pandemia koronowirusa zmieniła naszą rzeczywistość. W czasie lockdownu część firm przeszła w tryb pracy zdalnej. Mimo wielu zalet takiego sposobu wykonywania obowiązków, w większości organizacji nie da się w nim funkcjonować bez końca. Teraz, gdy sytuacja nieco się ustabilizowała, czas na bezpieczny powrót do biura. O czym należy pamiętać, by przebiegł jak najsprawniej? Jak powinno wyglądać bezpieczne biuro po COVID-19? Oto najważniejsze zasady. 

Powrót do biura po epidemii – nowa rzeczywistość pracownika i pracodawcy

Sytuacja związana z koronawirusem nie jest w 100% opanowana. Na całym świecie, także w Polsce, ciągle pojawiają się nowe przypadki, a prace nad szczepionką potrwają – jeśli nic ich nie zakłóci – co najmniej do pierwszej połowy 2021 roku. Dlatego musimy się przyzwyczaić do pracy w zupełnie nowych warunkach, a dokładniej – w tzw. reżimie sanitarnym. Ma to na celu ograniczenie transmisji wirusa i zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz osób postronnych.

Dostosowanie się do nowych wymogów wymaga podjęcia działań na dwóch polach:

  1. zachowań pracowniczych – chodzi przede wszystkim o zachowanie dystansu społecznego oraz zasad związanych z dezynfekcją;
  2. organizacji warunków pracy – w tym aranżacji biura po pandemii.

Jak zatem widać, odpowiedzialność za przestrzeganie reżimu sanitarnego spoczywa zarówno na samych pracownikach, jak i na pracodawcy.

 

Projektowanie biur a COVID-19 – co ulegnie zmianie? 

Przygotowanie biura na powrót pracowników ma na celu reorganizację jego przestrzeni tak, aby możliwy był zachowany dystans społeczny. To absolutna podstawa bezpieczeństwa. Należy podkreślić, że zgodnie z zaleceniami GIS i Ministerstwa Zdrowia, dystans między stanowiskami zajmowanymi przez poszczególnych pracowników powinien wynieść minimum 1,5 metra.

 

Jak osiągnąć takie odległości na przestrzeni open-space, gdzie do tej pory poszczególne stanowiska były blisko siebie? Warto pomyśleć przede wszystkim o rearanżacji biurek pracowników – rozstawieniu ich w większej odległości, z zachowaniem wymaganych przerw. Można również pomyśleć o:

  • montażu dodatkowych paneli ochronnych – np. z pleksi,
  • zastosowaniu tkanin antybakteryjnych w aranżacji biura – trzeba jednak pamiętać, że mają one znacznie słabsze właściwości akustyczne. Nie pomogą więc w wyciszeniu biura.

Dodatkowo, po rozstawieniu biurek szerzej niż do tej pory, może się pojawić problem z ograniczonym dostępem do przestrzeni. W takiej sytuacji rozwiązania są dwa. Pierwsze to obowiązkowe noszenie maseczek przez członków zespołu – obecnie nie jest to konieczne, jeśli dystans między pracownikami wynosi min. 1,5 m i nie obsługują oni klientów. Drugie to reorganizacja pracy.

 

Jakie środki ochrony należy zastosować w biurze po pandemii?

Jak już napisano powyżej, jeśli odległość między stanowiskami pracy spełnia normy dystansu społecznego, a pracownik nie obsługuje klientów, nie ma potrzeby noszenia maseczek ochronnych. Należy jednak pamiętać o innych środkach ochronnych, które można zastosować. 

Przede wszystkim konieczne jest rozstawienie w biurze dyspenserów płynu dezynfekującego – tak, aby każdy pracownik mógł odkażać dłonie z odpowiednią częstotliwością. Warto też pomyśleć o lampach UV do wyjaławiania powietrza przepływowego – w końcu wirus przenosi się drogą kropelkową.

 

Nowe zasady pracy w biurze po pandemii – jak ją przeorganizować?

Jeśli nie jest możliwe zapewnienie 1,5-metrowego dystansu między stanowiskami pracy dla wszystkich członków zespołu jednocześnie, warto pomyśleć o reorganizacji działania i skorzystaniu z bardziej elastycznych form realizacji zadań zawodowych.

Dobrze sprawdzą się np. takie rozwiązania jak:

  • wprowadzenie pracy na kilka zmian – np. podzielenie zespołu na dwie mniejsze grupy i przypisanie każdej innych godzin pracy,
  • częściowe pozostawienie zdalnego trybu pracy – np. na takich zasadach, że pracownicy tylko część czasu spędzają w biurze, a część obowiązków wykonują poza nim,
  • wprowadzenie interwałów i modelu pracy: tydzień w biurze, tydzień zdalny.

Zgodnie z zaleceniami GIS warto również do minimum ograniczyć ryzyko tworzenia się dużych skupisk osób. A to oznacza:

  • ograniczenie korzystania z przestrzeni socjalnych,
  • przedkładanie spotkań realizowanych zdalnie, w formie wideokonferencji, nad te face-to-face.

Praca w biurze po pandemii-colormark.pl

 

Kabina akustyczna w biurze – bezpieczna strefa dla pracowników i gości 

Biurowy open-space, nawet przystosowany do funkcjonowania w nowym reżimie sanitarnym, może być niewystarczający. Mimo wszystko na tak dużej przestrzeni trzeba się liczyć z hałasem, który będzie utrudniał koncentrację oraz prowadzenie poufnych rozmów. Dlatego – również w czasie pandemii – dobrym pomysłem będzie nowoczesna kabina akustyczna.

To niewielka, ale zarazem komfortowa przestrzeń, która jest odizolowana dźwiękowo od reszty biura. Można tutaj np. prowadzić prywatne telekonferencje lub odbywać kameralne spotkania. 

 

Sprawdź również: Małe salki spotkań do biura – na co zwrócić uwagę przy wyborze małej salki

 

Dźwiękoszczelna budka akustyczna – idealna do pracy indywidualnej 

Niewielka, dźwiękoszczelna kabina biurowa to również dobre miejsce na pracę indywidualną. Osoba, która zajmie tę przestrzeń, nie będzie narażona na kontakt z innymi członkami zespołu. Może więc bez obaw zdjąć maseczkę i wykonać powierzone jej zadania w pełnej koncentracji.

 

Sprawdź nasze budki akustyczne dostępne w stałej ofercie.

 

Wielofunkcyjne kabiny akustyczne – komfortowe miejsce spotkań 

Dźwiękoszczelna kabina biurowa to rozwiązanie wielofunkcyjne. Wewnątrz każdej takiej budki oferowanej przez Contrato mogą się znaleźć:

  • wentylacja na czujnik ruchu,
  • gniazdko elektryczne oraz porty USB,
  • siedziska – również obite tkaninami antybakteryjnymi,
  • stolik idealny do wykonywania pracy biurowej,
  • drzwi z hartowanego szkła.

Dlatego kabina może być wykorzystana np. jako budka telefoniczna do biura, ale także w roli małej salki do konferencji i wideokonferencji czy wyizolowanej, bezpiecznej przestrzeni do pracy indywidualnej.

 

Dowiedz się również: Przygotowanie sal konferencyjnych do wideorozmów i wideokonferencji

 

 Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o rozwiązaniach, które może przygotować Contrato, aby zapewnić w Twoim biurze bezpieczne warunki pracy po COVID-19, skontaktuj się. Nasi eksperci są do Twojej dyspozycji!