Wygłuszanie pomieszczeń biurowych – na co zwrócić uwagę?

Hałas w biurze rozprasza pracowników i powoduje problemy ze skupieniem, spadek wydajności oraz rozdrażnienie. Aby skutecznie z nim walczyć, nie wystarczy jedynie usuwanie źródeł hałasu: niezbędne jest również zastosowanie specjalnych rozwiązań poprawiających akustykę pomieszczenia. Profesjonalne usługi akustyczne do biur to sposób na rozwiązanie problemów z tym związanych; ekrany, przegrody i budki dźwiękoszczelne na stałe wpisują się w wyposażenie nowoczesnej firmy skupionej na poprawie jakości warunków panujących w biurze.

Jak wygłuszyć pomieszczenie?

Pierwszym skojarzeniem związanym z wygłuszaniem pomieszczeń są zwykle ściany pokryte opakowaniami po jajkach – w taki sposób zwykło się przedstawiać zwłaszcza amatorskie sale prób czy pokoje nastolatków grających na perkusji. Na szczęście nowoczesne rozwiązania umożliwiają wyciszanie pomieszczeń w estetyczny i jednocześnie skuteczny sposób. Mogą być zastosowane zarówno w mieszkaniach, jak i w przestrzeni biurowej. W przypadku biur wyciszenie jest szczególnie ważne, ponieważ dopuszczalny poziom hałasu w biurze jest regulowany przepisami BHP. W wielu przypadkach zastosowanie prostych i stosunkowo niedrogich rozwiązań będzie wystarczające, by znacząco poprawić warunki panujące w biurze.

Hałas w biurze

Dopuszczalne natężenie hałasu dla pracy na stanowisku komputerowym nie powinno przekraczać 55 dB. Z pewnością odgłosy pracujących maszyn i inne dźwięki powstające na halach produkcyjnych są głośniejsze, jednak nie należy lekceważyć hałasu w pomieszczeniach biurowych. Stukot klawiszy komputerowych, szum rozmowy, pogłos panujący w biurze, warkot drukarek i innych urządzeń biurowych – wszystkie te elementy składowe sprawiają, że w pomieszczeniach biurowych wcale nie panuje idealna cisza. Wręcz przeciwnie, często trudno nawet z tego powodu zebrać myśli, a co dopiero efektywnie pracować. Przepisy BHP określają dopuszczalny poziom hałasu w biurze, a jego przekroczenie może skutkować nałożeniem wysokiej kary na pracodawcę. Aby uniknąć takiej sytuacji, warto zorganizować pomiar hałasu w biurze; na jego podstawie możliwe jest stworzenie projektu wygłuszenia biura w skuteczny sposób. Nie musisz planować od razu generalnego remontu: w wielu przypadkach wystarczy zastosować nowoczesne rozwiązania, takie jak stojące przegrody akustyczne czy budki akustyczne.

Hałas w biurze typu open space to osobne zagadnienie: tu odgłosy rozchodzą się w zupełnie inny sposób. Otwarta przestrzeń biurowa i brak ścian działowych oraz duże powierzchnie pokryte tynkiem sprawiają, że oprócz typowych dźwięków towarzyszących pracy w biurze występować będzie również duży pogłos. Ponadto w biurach typu open space zazwyczaj pracuje o wiele więcej osób niż w przypadku tradycyjnie zorganizowanego biura. Wyobraź sobie sytuację, w której trzydziestu pracowników jednocześnie wykonuje rozmowę z klientami i przy okazji drukuje umowę: jeśli wszyscy znajdują się w jednym pomieszczeniu, nawet zorganizowanie osobnych stanowisk pracy niewiele pomoże w walce z hałasem. Tymczasem wystarczy odpowiednio rozplanować przestrzeń w ten sposób, by w newralgicznych punktach ustawić specjalne przegrody akustyczne wykonane z dźwiękochłonnych materiałów lub zorganizować pracownikom wydzielone (i wyciszone) miejsce do przeprowadzania dłuższych rozmów telefonicznych.

Budki akustyczne do biura - Contrato.pl

Fot. Biurowe budki telefoniczne – niezbędny element wyposażenia biura w walce z hałasem na open space.

Akustyka w biurze – jakie pomieszczenia należy wygłuszyć?

Wygłuszanie biur bez wcześniejszego stworzenia projektu zwykle będzie wiązało się z niższą skutecznością stosowanych rozwiązań. Zanim więc przystąpisz do działania, porozmawiaj z pracownikami: to oni wiedzą najlepiej, co przeszkadza im w codziennej pracy oraz w którym miejscu panuje największy hałas. Warto uzupełnić te informacje o dane z przeprowadzonego pomiaru hałasu w biurze: w ten sposób zyskasz kompletny obraz sytuacji. Akustyka biur różni się w zależności od wielkości pomieszczeń, rozstawienia mebli – jeśli nie posiadasz dużego doświadczenia w zakresie aranżacji powierzchni biurowych, postaw na usługi akustyczne realizowane przez profesjonalistów. Dzięki temu zyskasz projekt idealnie dopasowany do potrzeb twojego biura. 

Kompleksowe wygłuszenie całej przestrzeni, zwłaszcza w przypadku biur open space może być kosztownym rozwiązaniem; w takim wypadku warto skupić się przede wszystkim na strefach generujących hałas. Sala konferencyjna to zwykle miejsce ożywionych rozmów, dlatego dobrym pomysłem będzie wykorzystanie w niej materiałów dźwiękochłonnych. W ten sposób do pozostałych pracowników nie dociera hałas z sali konferencyjnej, a jednocześnie wewnątrz sali nie słychać dźwięków z innych części biura. Alternatywą dla wygłuszania pomieszczenia są budki akustyczne. Z powodzeniem zastąpią one salę konferencyjną, mogą być również wykorzystywane do prowadzenia dłuższych rozmów telefonicznych lub tworzyć strefę ciszy dla pracowników zajętych ważnym projektem. Nie zapomnij o pomieszczeniu socjalnym lub strefie relaksu: warto wyciszyć pomieszczenia, w których pracownicy prowadzą swobodne rozmowy, a ich dźwięki mogą docierać do pomieszczeń biurowych, w których się pracuje.

 

Akustyka pomieszczeń w biurze - Contrato.pl

Fot. Wyizolowana akustycznie przestrzeń w biurze pełniąca funkcję małej sali konferencyjnej.

Izolowanie obszarów biurowych

W biurze typu open space warto wydzielić strefy zróżnicowane pod względem przeznaczenia, a co za tym idzie – o różnym poziomie hałasu. Dobrą praktyką jest tworzenie osobnych stref dla pracowników pracujących nad jednym projektem; dzięki temu rozmowy w mniejszym gronie nie będą rozpraszały współpracowników. Stojące przegrody akustyczne nie tylko rozpraszają dźwięki i zapobiegają powstawaniu pogłosu, ale również pozwalają na podział obszaru biurowego na mniejsze strefy. Połączenie materiałów dźwiękochłonnych i nowoczesnego designu sprawia, że przegrody akustyczne są ciekawą propozycją nie tylko ze względu na funkcjonalność – mogą być również wykorzystane do tworzenia aranżacji biura

Dodatkowym sposobem na izolowanie obszarów biurowych jest wyznaczenie specjalnych stref, w których pracownicy będą mogli bez przeszkód odbywać rozmowy telefoniczne i videorozmowy z klientami lub kontrahentami. Prostym i jednocześnie skutecznym rozwiązaniem są w tym wypadku budki akustyczne.