Pogłos w salach konferencyjnych – jak się go pozbyć?

Sale konferencyjne to miejsca, w których doskonała akustyka jest niezwykle ważna. Uczestnicy spotkań powinni móc dobrze słyszeć mówcę i spokojnie dyskutować. Dlatego należy zadbać o tłumienie pogłosu, który utrudnia zrozumienie wypowiadanych słów i skupienie się na ich treści. Jak powstaje to zjawisko i w jaki sposób można mu zapobiegać w pomieszczeniach takich jak sale konferencyjne? Wyjaśniamy!

Czym jest pogłos i jak powstaje? 

Fale akustyczne, podobnie jak inne fale, mają zdolność do rozchodzenia się w ośrodkach jednorodnych, a także np. odbijania się od różnych powierzchni. To właśnie ta druga cecha decyduje o powstawaniu pogłosu w pomieszczeniach. Twarde powierzchnie ścian, sufitów czy podłóg mają małą zdolność do pochłaniania fal, a dużą do ich odbijania. Owe odbicia sprawiają, że do osób przebywających w pomieszczeniu dociera zanikający dźwięk już po ucichnięciu jego źródła. Tworzy to uciążliwe zjawisko akustyczne, które między innymi utrudnia zrozumienie mowy. Pogłos staje się bardziej irytujący, gdy jednocześnie rozmawia ze sobą wiele osób lub w pomieszczeniu obecne są jeszcze inne dźwięki (np. generowane przez sprzęt biurowy lub dobiegające z zewnątrz).

Gdy wnętrze jest niewielkie, każda fala akustyczna może wielokrotnie odbijać się od różnych powierzchni, tworząc bardzo głośny i nieprzyjemny pogłos (echo). Do ucha dociera wówczas kolejno bezpośrednia fala dźwiękowa, a następnie odbity dźwięk z różnym opóźnieniem czasowym. Pogłos w sali konferencyjnej jest więc wysoce niewskazany, dlatego powinno się zastosować wszelkie dostępne metody i środki, by uniknąć jego powstawania.

Sprawdź również: Przygotowanie sal konferencyjnych do wideorozmów i wideokonferencji

Czas pogłosu i chłonność akustyczna w akustyce pomieszczeń 

Parametry akustyki wnętrza określa się m.in. za pomocą wskaźnika znanego jako czas pogłosu (Reverberation Time – RT). To parametr informujący o akustycznej chłonności danego pomieszczenia, czyli jego zdolności do zniwelowania odbić fal dźwiękowych od powierzchni ścian, podłogi czy sufitu. Określa on, w jakim czasie dźwięk zanika w danym pomieszczeniu. Współczynnik ten wyznacza się, mierząc czas potrzebny do spadku poziomu natężenia dźwięku o 60 dB. Przyjmuje się, że dla sal konferencyjnych czas pogłosu powinien wynosić poniżej 0,6 sekundy.

Wartość tego parametru jest zależna od wielu czynników. Na chłonność akustyczną pomieszczenia wpływa m.in. kubatura i geometria pomieszczenia – jego wielkość, proporcje i kształt. Bardzo duże znaczenie mają jednak również parametry użytych materiałów budowlanych i wykończeniowych – niektóre z nich znacznie lepiej absorbują dźwięki od innych.

 

Pogłos w sali konferencyjnej – dyskomfort i niższa efektywność rozmów 

Zbyt duży pogłos w pomieszczeniu takim jak sala konferencyjna może skutecznie utrudnić lub wręcz uniemożliwić skuteczną pracę. Jak już wspomniano, powstające przy generowaniu jakichkolwiek dźwięków echo utrudnia zrozumienie mowy, dlatego wszelkie prezentacje, szkolenia wykłady czy dyskusje po prostu nie mogą być prawidłowo realizowane, jeśli akustyka w biurze nie jest właściwa. Ponadto pogłos w sali konferencyjnej jest na dłuższą metę po prostu męczący. Sprzyja nie tylko utracie zainteresowania wobec prezentowanych treści, ale również bólom głowy i obniżeniu produktywności. Utrudnia koncentrację, przez co spotkania w niewłaściwie zaaranżowanej przestrzeni są mniej owocne.

 

Jak zlikwidować pogłos w pomieszczeniu konferencyjnym? 

Na szczęście redukcja pogłosu w pomieszczeniu jest możliwa, nawet w przypadku ich niekorzystnej geometrii czy kubatury. Na rynku dostępne są specjalne materiały i produkty, które mają za zadanie poprawę akustyki wnętrz. Pogłos można redukować między innymi za pomocą odpowiednio dobranych:

  • – materiałów budowlanych i izolacyjnych,
  • – tynków,
  • – sufitów podwieszanych,
  • – okładzin ściennych,
  • – wykładzin podłogowych,
  • – elementów tapicerowanych,
  • – tekstyliów – np. zasłon.

Wykorzystanie większości z nich wymaga jednak dążenia do zmniejszania pogłosu już na etapie projektowania, budowy i wykończenia wnętrza. Nie jest to jednak jedyne rozwiązanie. Istnieją dość proste sposoby, dzięki którym każde pomieszczenie można przystosować do wymogów stawiany salom konferencyjnym i zmniejszyć pogłos – to specjalne panele akustyczne znajdujące się w ofercie Contrato.

 

Panele akustyczne ścienne

Panele wyciszające, znane również jako panele akustyczne, wykonane są ze specjalnych materiałów pochłaniających fale dźwiękowe i tym samym niwelujących ich odbicie. Są one bardzo łatwe w montażu, a zapewniają rewelacyjne efekty w zakresie redukcji pogłosu i wytłumiania pomieszczeń. Najczęściej stosowane są panele akustyczne ścienne, które mogą stanowić nie tylko wysoce funkcjonalny element wystroju wnętrza, ale również jego ozdobę. W ofercie Contrato dostępne są modele w wielu wariantach wykończenia, idealne dla wymagających odbiorców. Ponadto zawiera ona dekoracyjne panele akustyczne, które pozwalają na dzielenie pomieszczeń, a jednocześnie poprawę ich akustyki.

Korytarz w biurze i mała salka konferencyjna wygłuszone panelami ściennymi

Panele ścienne idealnie nadają się do sal konferencyjnych o różnych rozmiarach. Nie tylko tłumią w nich pogłos, ale również izolują od dźwięków z zewnątrz.

Panele akustyczne sufitowe 

Panele akustyczne sufitowe o zdolności do absorbowania dźwięków są dyskretne i skuteczne. Mogą być montowane na sufitach podwieszanych lub osobnych wiszących konstrukcjach, a także uzupełnione o źródło światła, które wpłynie na poprawę warunków do pracy. Panele wygłuszające sufitowe z oferty Contrato wyróżniają się wysoką estetyką, a także doskonałymi parametrami w zakresie tłumienia dźwięków. Są dostępne w wielu różnych wariantach funkcjonalnych i estetycznych, mogą być też personalizowane.

Przeczytaj o: Akustyczne panele podwieszane – dlaczego warto je zamontować?

Chcesz dowiedzieć się więcej o wytłumieniu pomieszczeń? Sprawdzić, w jaki sposób panele akustyczne i inne rozwiązania Contrato mogą pomóc Twojej firmie? Zapraszamy do kontaktu!